måndag, november 10, 2008

Dopklänning

Nu är det dags att visa ett gammalt projekt som jag sydde när dottern skulle döpas i oktober 2005. Det är en dopklänning som är sytt utifrån ett burdamönster med några justeringar, ändringar och tillägg. Livet är broderad, fin bomull och kjoldelen i tunn, vit bomull. Svindyrt!

Dopklänningen är fodrad och har 4 små knappar i ryggen. Jag valde att dela kjolen i ryggen, förutom fodret, för att den skulle hänga snyggt över min arm när jag höll dottern i famnen. På nederdelen på kjolen har jag sytt 2 fält med 3 st veck och däremellan har jag sytt fast samma brodyr som i livet och hela klänningen är kantad med spets. Egentligen skulle det vara krage på klänningen men det blev inte alls bra så jag valde att spetskanta ringningen också istället.

Jag är mycket stolt över resulatet och både dottern och sonen verkade trivas bra i dopklänningen under hela cermonin. Eller nja - Elin kräktes ner den lite grand och Arvid gjorde en storblöja precis innan vi skulle resa oss ur bänkarna och gå fram till prästen! Som tur var läckte inte blöjan ut över klänningen!

Mönster: Grunden är tagen från Burda nr 9804.
Tyg: Broderad, vit bomull, tunn, vit bomull samt vitt foder. Alltihop från en liten butik i Jönköping.




Inga kommentarer: