söndag, november 30, 2008

Kortbyxkjol

I helgen hann jag, förutom den rosa sjalen, även sy en kortbyxkjol. Vad är då en kortbyxkjol? Jo, det är en kjol med inbyggda shorts. Varför syr jag sådan nu? Är inte det ett typiskt sommarplagg? Jo, men min dotter, 3½, bestämmer själv vad hon ska ha på sig och det finns inga kläder som hör till någon speciell årstid enligt henne. Hon äger en kortbyxkjol sedan tidigare som hon använder i tid och otid oavsett hur smutsig den är. Med ett par strumpbyxor under går den i alla väder. När hon fick nys om att jag höll på att sy en ny kortbyxkjol till henne blev hon som en igel och frågade om och om igen om jag inte var färdig snart! Det var knappt att jag fick arbetsro att faktiskt avsluta projektet. Så fort den var klar drog hon på sig den och kände sig så fin. Jag försökte övertala henne om att ta av sig den ett kort ögonblick så att jag kunde sy fast mitt namnband men se det gick INTE!

Så roligt att ägarinnan helt klart blev nöjd även om jag själv känner att jag har en del att lära och förbättra. Men för att vara mitt första projekt i jersey och med stretchsöm på symaskinen så får jag ju vara nöjd. Det jag lärde mig var:

* Sy inte fel! Det är, om möjligt, ÄNNU tråkigare att sprätta stretchsömmar än vanliga raksömmar.
* Forska i hur man syr med tvillingnål. Tråden trasslade sig och gick av efter bara 5 cm. Och den biten fick jag ju sprätta (se punkt ovan)!
* Ha en bredare fåll annars vänder den upp sig och visar avigan längst ner (vet jag ju egentligen men gjorde ändå fel).
Fördelen var dock att materialet inte var så tunt som det jag testade tidigare och som bara gick sönder. Denna gången var det inga som helst problem att sy.




Mönster: Eget, även om idén är kopierad. Till shortsen under använde jag ett mönster till ett par tights från senaste Ottobre som jag klippte av benen på. Kjolen är klippt på en höft.
Tyg: Svart, ganska tjock, jersey inropat från Tradera.

Inga kommentarer: