onsdag, november 12, 2008

Symaskinspluggande

Idag kom mina namnband. De är SÅ fina!



Kvällen har jag spenderat med att läsa instruktionsboken till min symaskin. Jag har en Singer som jag trodde var enklast av enklast möjliga. Men efter att ha läst intruktionsboken från pärm till pärm konstaterade jag att jag verkar ha riktigt bra stretchsömmar på den. Och möjlighet att sy med tvillingnål. Det var väldigt skönt eftersom jag såg framför mig vara tvungen att köpa en ny symaskin. Dessutom hittade jag en blixtlåspressarfot! Kunde säkert ha underlättat vid tidigare blixtlåssömnad!

En annan sak som jag konstaterade vid läsningen av instruktionsboken var att det inte alltid är positivt att vara ingenjör! Som ingenjör vill man alltid ha svar på "varför" men oftast står det bara "gör si" eller "gör så" i instruktionen utan vidare anmärkning om varför.

Tex stod det "Kör aldrig maskinen utan att ha en tygbit under pressarfoten". Varför ska jag inte det? Trasslar sig tråden, går nålen sönder, eller faller hela maskinen isär om jag skulle göra det?? Ibland får man inse att instruktionsböcker i allmänhet har lite mer att önska för en som alltid ställer sig frågan varför...

3 kommentarer:

Sal Wilder sa...

Snygga namnband, helt rätt med rosa mot det svarta.
Och jag är helt på din linje angående instruktionsböckerna. Jag vill också veta varför, alltid varför! Undrar om någon vet vaför man alltid ska ha tyg under. Det har i alla fall hänt att mina barn har kört maskinen utan tyg, och ännu funkar den.

Cantina sa...

:-) Tack! Skönt att det är fler än jag som anser att vissa (de flesta) instruktionsböcker är lite tunna.
Själv har jag kört maskinen varje gång jag spolat upp en ny undertråd. Har helt enkelt glömt att man skulle frigöra själva sömnadsdelen av maskinen då och då har jag definitivt inte haft något tyg under. Men efter att ha läst manualen så vet jag ju bättre! Men fortfarande inte varför...

Cantina sa...

Vad roligt förresten att du ville lämna en kommentar :-) Stort TACK!