torsdag, januari 15, 2009

Rätstickad sjal

Nu har jag provat att sticka också!! Tänk vad mycket man ändå lärde sig i skolan och som faktiskt fastnade. Jag kunde lägga upp maskor och sticka räta utan att titta i någon hjälp någonstans. Det är så att jag blev imponerad själv :)



Jag lade upp 18 maskor på stickor nr 12. Det var riktigt häftigt att sticka med så grova stickor! Det har jag aldrig gjort förut. Nu kanske inte garnet var speciellt anpassat till en nybörjare för det var lite svårt att se vad man höll på med, men å andra sidan behövde man inte vara så noga. Efter bara några varv hade jag 19 maskor istället för 18 och garnet inbjöd inte direkt till felsökning så det fick fortsätta vara 19 maskor.



Jag är nöjd med resultatet även om jag tycker att den gott kunde ha varit hälften så bred. Men det är lätt att vara efterklok och jag tycker att det är jättesvårt att veta hur brett det faktiskt blir när man lägger upp maskor. I garnaffären tipsade de om 18 maskor så jag körde på det, men som sagt - nu i efterhand skulle jag ha lagt upp kanske 10 st. Nu blev det i och för sig en riktigt stor och mysig halsduk/sjal att ha till varma vinterjackan.

Garn: Jade Cheval Blanc, 100% polyamid, med små tussar, skiftande i färgerna svart, grått och vitt (färg nr 110).
Tvättråd:
Mönster: 18 maskor (som blev 19), rätstickning hela vägen.
Stickor: 12

Inga kommentarer: