onsdag, februari 11, 2009

Smal, stickad sjal

Förra veckan hann jag, trots nytt uppdrag på jobbet och väldigt utmattad på kvällarna, ändå med att sticka en smal sjal. Den är i beiget garn och jag stickade med mina enda stickor som är i strl 10. Detta gjorde att det blev stora maskor och hela sjalen var snabbtillverkad. Jag måste väl erkänna att jag har ändarna kvar att fästa och namnbandet ska ju givetvis dit.

Garn: Wilma, 100% polyester, färg 1279 (beige)
Stickor: Strl 10
Mönster: 10 maskor, rätstickning
Tvättråd: 40 grader med streck, ingen strykning, ingen tumling, plantorkning

Jag har även påbörjat en av de fyra beställningarna - en plommonlila, virkad rutsjal. Jag gör den lite smalare den här gången för jag tycker att det nog kan bli lite bättre. Jag lade upp 20 maskor istället för 30. Jag virkar dessutom rätt löst för att få den rätta mjuka, goa känslan. Det kommer att bli bra!

Jag har dock insett att jag MÅSTE börja sy virkväskan snart för jag var nära att tvingas inhandla en ny virknål inför beställningsprojekten. Min virknål i rätt storlek var putts väck. Efter att ha letat två kvällar hittade jag den äntligen nu ikväll. Tänk vilken bra ordning det skulle vara om jag hade den där virkväskan klar...!

3 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Vilken rolig sjal, jättefin.
Hoppas du får en god natt
kram/Veronica

Sunna sa...

Vilken fin sjal, det där med ordning på nålarna har jag slutat med för då har jag ingen anledning att gå till garnaffären, har ju både nålar och garn, kan jag skylla på att ett nr fattas så....

Cantina sa...

Sunna - :-D Det var en RIKTIGT god idé!!! Ska verkligen komma ihåg det!
Veronica - Tack! Hoppas att allt är bra med dig också! Har saknat dina kommentarer. Men å andra sidan har jag ju knappt gjort några inlägg!